Nieuwe klanten verwerven is een prioriteit als ondernemer. Dit wervingsproces wordt ook wel acquisitie genoemd. Wanneer je ongevraagd potentiële klanten benadert die je nog niet kent heet dit koude acquisitie. Dit in tegenstelling tot warme acquisitie, waarbij je je huidige klantenkring benadert.
Spam
Het kan zo verleidelijk zijn om een persoon of bedrijf te benaderen met jouw dienst of product. Je ziet een probleem of verlangen bij de ander en jij hebt de oplossing. Maar koude acquisitie wordt vaak niet op prijs gesteld wordt. Sterker nog, het wordt eerder als spam beschouwd. Ga bij jezelf maar na hoe het voelt om ongevraagd reclame te ontvangen. Niet voor niets hebben velen van ons een Nee-Nee sticker op de brievenbus. Dat vervelende gevoel is precies waarom er regels zijn opgesteld over acquisitie.
Telefonische koude acquisitie
Voorheen had je het Bel-me-niet Register. Oftewel, je meldde je af bij geen interesse (opting-out). De regels rondom telemarketing zijn per 1 juli 2021 gewijzigd. Nu zijn de rollen omgedraaid. Consumenten en ondernemers met een eenmanszaak, VOF of maatschap mogen alleen nog maar gebeld worden als zij toestemming hebben gegeven (opting-in). Of al klant zijn (geweest).
Houd je je als ondernemer niet aan de telemarketingregels? Dan kan er een melding van jouw bedrijf gemaakt worden bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). En riskeer je een boete.
Digitale koude acquisitie
Wist je dat ook verboden is om zonder toestemming een email naar een potentiële klant te sturen vanuit een commercieel belang? Dit geldt eveneens voor berichten via Facebook, Instagram en Whatsapp. Lees hier de regels over emailmarketing.
3 tips om nieuwe klanten te verwerven
Hoe werf je dan wel nieuwe klanten op een ‘koude’ manier?
1. Ga netwerken en maak persoonlijk contact met potentiële klanten.
2. Wees zichtbaar op het social media platform waar jouw toekomstige klant op actief is.
3. Zoek de publiciteit op door (lokale) media te benaderen.
Play fair
Je bent nu op de hoogte van de spelregels. Word jij zelf lastiggevallen met koude acquisitie tactieken? Spreek die persoon er dan op aan. Of stuur deze blog naar de overtreder. Werkt dat niet? Dien dan zelf een melding in bij ACM.
Bij acquisitie krijg je te maken met de privacywetgeving en de Telecommunicatiewet. Heb je hier nog vragen over? Bel dan 020 2157 465 of boek een Online Advies hieronder.
Comentários